GRIS

Aquest és el meu blog. Espere que us agrade!!


miércoles, 9 de abril de 2008

Comentari: LES TIC A L'EDUCACIÓ INFANTIL (CAPÍTOLS 4 I 5)

Les TIC a l'Educació infantil (Capítols 4 i 5)
Autors: Jordi Cases i M. Roser Torrescasana
Editorial UOC


Capítol 4: Organització i gestió de recursos TIC.

En el capítol 4 del llibre es tracta el tema dels ordinadors a les aules. Actualment el més comú són les aules d'ordinadors, però els autors del llibre plantegen el dubte de si és millor posar els ordinadors a les aules o que hi haja una aula d'ordinadors. Ells aposten pels ordinadors a les aules, i es pensa que d'ací uns anys açò serà una realitat. També afegeixen que no es suficient tenir ordinadors i TIC a l'escola, sinó que és necessari organitzar-los bé per fer un bon ús d'ells.

Les TIC en l'escola han evolucionat, ja que en els darrers anys han augmentat considerablement els ordinadors a les escoles, i fins i tot els nens d'infantil els utilitzen, però jo opine que per a que les TIC s'integren totalment en l'escola és necessari que l'equip directiu i els mestres del centre tinguin una actitud positiva cap a les TIC i promoguen el seu ús a les aules. Per a dur a terme un bon projecte TIC a l'escola s'hauria de tenir un determinat equipament, com és: cablatge de l'escola o espai Wifi, aula d'ordinadors, ordinadors a l'aula, perifèrics (impressores i escàners), canó de projecció, càmera de fotos, càmera de vídeo i pantalles tàctils a les aules d'infantil i en concret P3.

Respecte a l’educació infantil, en aquest capítol s'aconsella tenir una adequada distribució i organització de l'espai i el temps a les aules d'educació infantil. L'ordinador a l'aula ha de ser utilitzat com una eina d'ús quotidià que doni suport i reforci aspectes curriculars tant pel que fa a conceptes i procediments, com pel que fa a actituds, valors i normes. Cal vetllar per a que l'ús de l'ordinador a l'aula es vagi normalitzant, i adquireixi la categoria de material i eina d'aula. Amb l'ordinador qualsevol proposta que es faci té assegurada la motivació per part de l'alumnat.
A continuació es comenta que l'ideal seria que les TIC estiguin integrades a les aules d'infantil, per fer-ho es necessari comptar amb 4 ordinadors a l'aula connectats en xarxa i a Internet, tenir una impressora, i facilitat d'endollar perifèrics (canó de vídeo, càmera de vídeo , càmera digital...).

També es tracta el tema de les dificultats que tenen els alumnes d'infantil per dominar el ratolí i el teclat, i a més s'estan iniciant en la lectoescritura, per tant el treball amb aquests deuria centrar-se en el tractament d'imatges, animacions, veu i so. Pel que fa a la temporalització de les activitats, aquesta depèn de l'activitat (presentació, narració, musicals, tipus joc, creatives, d'encert-error...). Cal afegir que es pot fer un treball més individualitzat amb els ordinadors aprofitant les estones de racons.

Capítol 5: Programari i recursos didàctics.

Aquest capítol el considere molt útil, ja que en ell els autors ofereixen un llistat del programari més habitual que s'utilitza a l'educació infantil. Alguns d'aquests recursos són:
Els processadors de text, dels quals els més utilitzats són el Word i l'Open Office, aquest últim és de lliure distribució i cada vegada s'utilitza més a les escoles. Quant als programes de dibuix el més utilitzat és el Paint, ja que té una aparença de pantalla molt senzilla i poques eines de treball. Un altre programa interessant és el KidPix. En P3 el més comú es utilitzar pantalles tàctils. Pel que fa als programes de presentació es poden mostrar projeccions d'imatges amb so incorporat amb programes com el PowerPoint o el OpenOffice Impress. El programa Clic i JClic permeten ensenyament assistit per ordinador, la qual cosa permet aprendre, repassar, practicar, memoritzar o ampliar activitats que estiguin treballant a classe, i a més permeten crear activitats. Els programes de tractament d'imatge són exclusivament per als mestres, aquests poden utilitzar a l'aula recursos com la càmera digital, els escàners, etc i programes com el Paint Shop Pro, que és molt útol per a tractar imatges digitals. Pel que fa a programes d'enregistrament de so els més comuns són Audacity o CoolEdit, ja que en ells es poden enregistrar veus a la classe, posar veu a un conte, etc.
A més els autors aporten un llistat de pàgines web on es poden trobar una sèrie de recursos molt interessants per a treballar en Infantil, ja que tracten diversos temes i continguts, com descoberta d'un mateix, matemàtiques, plàstica, música... De tots els recursos que s'ofereixen els que més m'han agradat han sigut:

  • http://www.edu365.cat En aquesta web podem trobar múltiples activitats per a totes les etapes i cicles educatius. En concret per a infantil s'ofereixen activitats com: jocs, el cos, l'entorn, matemàtiques, música, contes o vídeos.
  • http://www.lacenet.org/sentits/ Es tracta del projecte "Sàlix i els sentits". En aquest projecte poden participar aules d'infantil i penjar les activitats que fan relacionades amb els sentits.
  • http://www.didacticolite.com Aquesta web m'ha interessat perquè hi han molts recursos literaris per a nens. En la web les escoles poden posar les seves experiències.
  • http://www.xtec.es/trobada/musica/ Considere que es tracta d'un recurs molt interessant en el qual es nombren i s'expliquen els diferents instruments de l'orquestra, a més d'activitats relacionades amb la música. Encara que pense que és una pàgina destinada per a nens de primària, pel seu contingut.


No hay comentarios: